The “Riva” Project: H αναγέννηση ενός σκάφους από το Α έως το Ω.

Με αφορμή ένα πολύ όμορφο σκάφος, που θα μπορούσε εύκολα να χαρακτηριστεί ως άλλο Riva, και το ενδιαφέρον του νέου του ιδιοκτήτη στο να δοκιμάσει και να εφαρμόσει υλικά της εταιρείας μας, ξεκινήσαμε μία σειρά εργασιών με στόχο την επιδιόρθωση και την αναζωογόνηση ενός σκάφους που ήταν για πολύ καιρό ξεχασμένο και αφημένο.

1ο στάδιο: Αναγνώριση του προβλήματος

Αφού προηγήθηκαν εργασίες στην πολυεστερική γάστρα του σκάφους, οι οποίες περιλάμβαναν το τρίψιμό της και την βαφή της με νέο χρώμα, σειρά είχαν όλα τα μέρη πάνω από την ίσαλο γραμμή με μεγαλύτερη επικέντρωση στο ξύλινο μέρος του, το οποίο ήταν σε αρκετά κακή κατάσταση, παρόλο που το ξύλο ήταν τικ.

Η πολυκαιρία και η έλλειψη έστω και μίας υποτυπώδους συντήρησης όλον αυτό τον καιρό είχαν ως αποτέλεσμα την εισχώρηση βρωμιάς στους απροστάτευτους αρμούς, τη φθορά στην επιφάνεια του ξύλου αλλά και τη δημιουργία μαύρων σημαδιών. Εκτός όμως από το teak deck (ξύλινο κατάστρωμα τικ) αρκετά μεγάλο πρόβλημα συναντήθηκε και στα πολυεστερικά ταμπούκια, τα οποία υπέφεραν από υψηλά επίπεδα υγρασίας, βρωμιάς και αποφλοίωσης του παλιού χρώματος στα περισσότερα σημεία με αποτέλεσμα το ύφασμα και το πολυεστερικό κομμάτι να μένουν απολύτως εκτεθειμένα.

Στο μπροστινό ταμπούκι μάλιστα υπήρχε αυξημένη υγρασία και ακαθαρσία λόγω του ότι το βρόχινο νερό μαζί με οποιαδήποτε υγροποιημένη βρωμιά περνούσε από το τους ταλαιπωρημένους αρμούς του teak deck της πλώρης και κατέληγε εκεί.

 

 

 

 

 

 

2ο στάδιο: Λείανση & Φινίρισμα Ταμπουκιών με 3Μ

Όπως σε κάθε άλλη εφαρμογή, οι εργασίες ξεκινούν από τον καθαρισμό της επιφάνειας. Στόχος μας η αφαίρεση της βρωμιάς και να αφήσουμε την επιφάνεια να μας υποδείξει πιο εμφανώς τα σημεία που θα χρειαστούν περισσότερη προσοχή. Τη λείανση/καθαρισμό αναλαμβάνουν αποκλειστικά τα υλικά της 3M με ποικίλες σειρές λειαντικών για κάθε περίπτωση, αποδεικνύοντάς μας ότι έχει την απάντηση σε κάθε ερώτημα σε αυτόν τον τομέα. Συνολικά χρησιμοποιήθηκαν λειαντικά χειρός, δίσκοι διαμέτρου 150mm, αλλά και ράσπες.

Εκκίνηση στη διαδικασία του τριψίματος αποτέλεσαν τα 2 ταμπούκια (αφού βέβαια είχαν καθαριστεί προηγουμένως με νερό), όπου λόγω μειωμένης πρόσβασης εξαιτίας των στενών χώρων χρησιμοποιήθηκαν γυαλόχαρτα χειρός και συγκεκριμένα η σειρά ξηράς τριβής Fre-Cut™ 618 της 3M. Το επίπεδο κόκκου (grit) που χρησιμοποιήθηκε βάσει της δικής μας εκτίμησης ήταν το P400 έτσι ώστε να έχουμε μία επιφάνεια έτοιμη για βάψιμο.

Bάψιμο ταμπουκιών με χρώματα Nautix

Αφού τελειώνει το τρίψιμο των ταμπουκιών, ο ιδιοκτήτης αποφασίζει να ολοκληρώσει και το βάψιμό τους κατευθείαν έτσι ώστε να κλείσει αυτό το κομμάτι εργασιών και παράλληλα να δοκιμάσει και το χρώμα που δεν ήταν άλλο από το σεντινόχρωμα DB της Nautix, το οποίο επιλέχθηκε σε γκρι χρώμα. Συνολικά περάστηκαν δύο «χέρια» χρώματος σε κάθε ταμπούκι αναμειγνύοντάς το 10%  με το διαλυτικό WS της Nautix μόνο στο πρώτο χέρι.

Το μασκάρισμα της επιφάνειας το οποίο έγινε με την κίτρινη χαρτοταινία της 3M, τη 244, ήταν ένα πολύ καλό όπλο έτσι ώστε να έχουμε μία «καθαρή» και σωστή εφαρμογή του χρώματος χωρίς επιπλοκές όπως τη δημιουργία μεγάλου «δοντιού», το «τρέξιμο» της βαφής στα ξύλινα μέρη, την παραμονή κόλλας ή το σκίσιμό της κατά την αφαίρεσή της.

Το τελικό αποτέλεσμα ήταν το επιθυμητό αφού το DB έσβησε οποιαδήποτε ατέλεια και έδωσε ένα χρώμα στα ταμπούκια, το οποίο δεν θα το χαρακτηρίζαμε σε καμία περίπτωση αδιάφορο, αλλά ούτε και πολύ έντονο έτσι ώστε να κλέψει την παράσταση.

 

 

 

 

 

 

 

3ο στάδιο: Λείανση & Αρμολόγηση του Teak

Με την ολοκλήρωση των ταμπουκιών είχε έρθει η ώρα για την επιδιόρθωση του τικ. Πάντα με αποκλειστικό σύμμαχο την 3M στα λειαντικά και με αφορμή το ότι το μεγαλύτερο μέρος της τριβής θα γινόταν με δίσκους 150mm το εργαλείο θα ήταν βασικός παράγοντας στην απόδοση. Η Festool έδωσε τη λύση με το ηλεκτρικό περιστροφικό τριβείο 3mm έκκεντρης κίνησης ETS EC 150/3 EQ.

Λόγω της εκτεταμένης φθοράς το πρώτο γυαλόχαρτο που χρησιμοποιήθηκε ήταν κόκκου P40 της σειράς Hookit™ 316U με το «κατέβασμα» της επιφάνειας να έρχεται πολύ γρήγορα και εύκολα χωρίς όμως να δημιουργούνται ανομοιομορφίες στην επιφάνεια του τικ χάρη στην ακρίβεια του τριβείου της Festool και τα ικανά χέρια του ιδιοκτήτη. Να σημειωθεί επίσης ότι έγιναν επεμβάσεις με το χέρι και στους γυμνούς αρμούς με το συγκεκριμένο δίσκο, χωρίς να αλλοιωθεί το αρχικό τους πάχος.

Τη σκυτάλη παίρνουν τα γυαλόχαρτα κόκκου P80 όπου εδώ χρησιμοποιήθηκε η σειρά Cubitron II™ 737U της 3M τόσο στους δίσκους όσο και στις ράσπες, οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν κυρίως στη λείανση της κουπαστής. Η απόδοση της συγκεκριμένης σειράς γυαλόχαρτων έφερε στο φως την πραγματική ποιότητα του ξύλου, η οποία αποδείχθηκε άξια λόγου, τα εμφανέστατα πλέον «νερά» του και μας επέτρεψε να ξεκινήσουμε τη διαδικασία της αρμολόγησης.

 

Αρμολόγηση με Sika

Αφού το ξύλο καθαρίστηκε από τη σκόνη των τριψιμάτων, το τικ ήταν πλέον έτοιμο για την αρμολόγηση των γυμνών αρμών του. Οι αρμοί είχαν σχήμα «V» με ανώτατο πλάτος αυτό των 3mm. Το βάθος των αρμών δεν ξεπερνούσε το συνολικό πάχος τους ξύλου, που σημαίνει ότι δεν θα έμπαινε αρμόκολλα σε όλο το πάχος του τικ με αποτέλεσμα να μην έχουμε την καλύτερη δυνατή ελαστικότητα και απορρόφηση κραδασμών. Γι’ αυτό το λόγο, αλλά και για το ότι μετά θα έμπαινε βερνίκι ως τελικό στάδιο, υπήρχε η σκέψη για ξύλινο πηχάκι αντί για πολυουρεθανικό ελαστομερές. Ο δρόμος αυτός δεν επιλέχθηκε καθώς το σύστημα της Nautix που επιλέχθηκε δεν θα επέτρεπε να «σπάσει» το βερνίκι και ο πολυουρεθανικός αρμός θα είχε σαφώς καλύτερη αντοχή στους κραδασμούς και στις συστολές/διαστολές του ξύλου απ’ ότι το πηχάκι, που θα έδινε απλά μία συνεκτική δομή στο κατάστρωμα. Έτσι, λοιπόν, οι αρμοί καθαρίζονται ενδελεχώς σε σημείο που να μην υπάρχει το παραμικρό σημάδι σκόνης έτσι ώστε να ξεκινήσει το σύστημα αρμολόγησης της Sika.

Όμως, η απόφαση του ιδιοκτήτη ήταν να μπει λευκός αρμός ορμώμενος από την όψη των κλασσικών Riva, κάτι το οποίο άφησε εκτός εξίσωσης το Sikaflex 290DC Pro, το πλέον κατάλληλο υλικό για αρμολόγηση, λόγω του μαύρου του χρώματος. Η αμέσως επόμενη λύση, λόγω της ελαστικότητας και του UV φίλτρου, δεν ήταν άλλη από το Sikaflex 295UV. Η επιφάνεια μασκάρεται με τη βοήθεια και πάλι της 3M, χρησιμοποιώντας τη μπλε χαρτοταινία 2090 Pro και είμαστε έτοιμοι για το επόμενο βήμα.

Πάντα συνεργάτης των πολυουρεθανικών ελαστομερών σε αντίστοιχες εφαρμογές το Multiprimer Marine της Sika περνιέται πρώτο στους αρμούς με στόχο το «κλείσιμο» όλων των πόρων της επιφάνειας που θα πατήσει το λάστιχο και τη βελτίωση της πρόσφυσης του Sikaflex. Προσέξαμε να μην κάνουμε overlapping και περάσαμε το αστάρι μία φορά και προς μία κατεύθυνση σύμφωνα με τις υποδείξεις της Sika.

Η εφαρμογή του 295UV έγινε με δύο διαφορετικούς τρόπους. Στο πάνω κομμάτι του deck περάστηκε ως κορδόνι και στο κάτω με σπάτουλα. Η μέθοδος της σπάτουλας αύξησε τα νούμερα της υπερχείλισης, αλλά, κατά τον ιδιοκτήτη, τα αποτελέσματα με τη σπάτουλα ήταν καλύτερα, αφού αποτράπηκε η δημιουργία κενών που δημιουργούσε το κορδόνι.

Μετά την αφαίρεση της χαρτοταινίας και το «ξύρισμα» των αρμών, η επιφάνεια είναι έτοιμη να τριφτεί. Η λείανση γίνεται κατά βάση με δίσκους, και ράσπες για τις λεπτομέρειες, της σειράς Cubitron II™ 737U της 3M. Η πρώτη τριβή γίνεται με νούμερο γυαλόχαρτου P150 και ακολουθείται από P220. Η αρμολόγηση ολοκληρώνεται και το αποτέλεσμα φαίνεται ιδανικό. Το Sikaflex 295UV έχει καλύψει όλο τον όγκο των αρμών και είναι ισοϋψές πλέον με το ξύλο. Μετά την τελευταία τριβή που έγινε αναδεικνύεται ακόμα περισσότερο η ομορφιά του σκάφους με το λευκό αρμό να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη συνολική εικόνα η οποία έχει αρχίσει να μοιάζει ολοένα και περισσότερο με αυτή ενός Riva, με «ελληνικό» χαρακτήρα.

 

Part 2

 

4ο στάδιο: Προετοιμασία & Βάψιμο του Teak

Φτάνουμε λοιπόν για πρώτη φορά στο σημείο όπου θα πιάσουμε πινέλο στα χέρια μας. Η τελική απόφαση σε σχέση με τα βερνίκια είναι να δημιουργήσουμε δύο αποχρώσεις.

Το πάνω κομμάτι του καταστρώματος θα βαφόταν με γυαλιστερό βερνίκι ενώ το κάτω με σατινέ. Δίχρωμο επίσης έγινε και σε κάποια σημεία το πάνω κομμάτι του deck αφού περάστηκε ένα «χέρι» με χρώμα κερασιάς ενός συστατικού στις άκρες και στο μεσαίο πήχη του μπροστινού τριγώνου, όπως και στα εσωτερικά πλαϊνά πηχάκια του κάτω κομματιού του deck, φέρνοντας το συνολικό αποτέλεσμα όλο και πιο κοντά στο ιταλικό στυλ.

Λόγω των αυξημένων ανοιχτών πόρων του καταστρώματος αποφασίζεται ότι είναι απαραίτητη η χρήση ρητίνης εμποτισμού πριν περαστούν τα βερνίκια έτσι ώστε να κλείσουμε καλύτερα τους πόρους αλλά και να μειώσουμε τα συνολικά «χέρια» βερνικιού που θα έπρεπε αναγκαστικά να περάσουμε, ώστε να έχουμε το κατάλληλο αποτέλεσμα. H πολυουρεθανική ρητίνη εμποτισμού Imprewood της Nautix είναι αυτή που επιλέγεται και η επιφάνεια «μασκάρεται» για άλλη μία φορά με τη χαρτοταινία 244 της 3M. Ακολουθούμε πιστά τις οδηγίες της Nautix και αναμιγνύουμε αναλόγως το Imprewood με το διαλυτικό DA της Nautix στα Mixing pots (δοχεία ανάμιξης) της 3M, εκτός του τελευταίου «χεριού» που θα περνιόταν αδιάλυτη η ρητίνη.

Μετά από τρία «χέρια» θα μπορούσαμε να πούμε ότι η επιφάνεια είχε μαυρίσει αρκετά ακόμα και μετά το σκούπισμα των υπολειμμάτων που άφησε η ρητίνη, κάτι το οποίο δεν μας φόβισε, αφού η επιφάνεια δεν είχε δεχθεί το τελευταίο βήμα της συγκεκριμένης εφαρμογής, το τρίψιμο.

Το ETS EC 150/3 EQ συνδέεται στο ρεύμα και τρίβουμε την επιφάνεια με Cubitron II™ 737U με κόκκο P120 όπως υποδεικνύει η Nautix. Το αποτέλεσμα είναι άψογο. Οι πόροι έχουν κλείσει, η πλαστικοποίηση έχει δώσει στην επιφάνεια μία πολύ λεία υφή, η διαφορά στην όψη είναι εμφανέστατη λόγω του ότι πλέον φαίνονται καθαρά τα «νερά» του ξύλου και το τικ έχει αρχίσει να γυαλίζει.

Εφαρμογή βερνικιών

Έχουμε μπει πλέον στο τελικό στάδιο της περιποίησης των ξύλινων επιφανειών το οποίο προφανώς είναι η εφαρμογή των βερνικιών όπου εμπιστευόμαστε για άλλη μια φορά τη Nautix με το δύο συστατικών πολυουρεθανικό βερνίκι Va2. Στόχος μας το πέρασμα τριών «χεριών» και στα δύο καταστρώματα.

Η ανάμιξη που έγινε με το διαλυτικό DP της Nautix ήταν 20% στο πρώτο «χέρι», 10% στο δεύτερο και 5% στο τρίτο, πάντα με τη βοήθεια των Mixing cups της 3Μ. Να σημειώσουμε εδώ ότι η σατινέ απόχρωση χρειάστηκε αρκετό ανακάτεμα έτσι ώστε να φτιάξουμε το επιθυμητό διάλυμα. Η εφαρμογή έγινε αυτή τη φορά με ρολό και συγκεκριμένα με το Refill Finishing Paint Roller της Nautix. Παρόλο που το Va2 είναι ένα βερνίκι που μπορεί να δουλευτεί «wet on wet» επιλέξαμε το τρίψιμο ανά τα «χέρια» για καλύτερη απόδοση, χρησιμοποιώντας γυαλόχαρτο Cubitron II™ 737U P240.

Εν τέλει βλέποντας το σκάφος αφού είχαν ολοκληρωθεί οι εργασίες στο τικ καταλήγουμε στο ότι οι αισθητικές επιλογές του ιδιοκτήτη σε συνδυασμό με τις «επιδόσεις» των υλικών έφεραν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα (μιλώντας όσο πιο αντικειμενικά μπορούμε). Τα βερνίκια έκαναν πολύ καλά τη δουλειά τους δίνοντας ένας φινίρισμα υψηλής απόδοσης, αναδεικνύοντας στο έπακρο όλες τις λεπτομέρειες του ξύλου και χαρίζοντας τη γυαλάδα και τη σατινέ απόχρωση που επιθυμούσαμε. Η επιφάνεια που δημιουργήθηκε ήταν αρκετά σκληρή και μας δημιούργησε εμπιστοσύνη χωρίς όμως να παραμορφώσει τα φυσικά χρώματα του ξύλου και του άσπρου αρμού, ο οποίος εν τέλει αποδείχτηκε εξαιρετική επιλογή λόγω των ποικίλων αποχρώσεων του καφέ που περιείχε το ξύλο και του έντονου και καθαρού λευκού του.

Τελικό στάδιο: Τοποθέτηση Ταπετσαρίας

Αφού είχαν ολοκληρωθεί οι εργασίες και με το ξύλινο κομμάτι του σκάφους, ο ιδιοκτήτης εμπιστεύτηκε την εταιρεία μας για ακόμα μία φορά με το να ντύσει τα εσωτερικά πλαϊνά μέρη του σκάφους, αριστερά και δεξιά του κάτω κομματιού καταστρώματος, με την ταπετσαρία Pelon Marina της Meluton σε μπεζ χρώμα, η οποία ταίριαξε πολύ με τον αρμούς. Η εφαρμογή έγινε με σπρέι κόλλας Scotch-Weld 74 της 3M, η οποία μας έδωσε και το χρόνο να διορθώσουμε μικρο-λάθη στις ευθείες κατά την εφαρμογή, αλλά και να μας προσφέρει μία άψογη συγκόλληση.

Με την ολοκλήρωση της τοποθέτησης της ταπετσαρίας κλείνει ο κύκλος εργασιών που έγιναν για το συγκεκριμένο σκάφος. Η συμπεριφορά των υλικών απέτρεψε πολλά από τα προβλήματα που ενδεχομένως να είχαν δημιουργηθεί αφήνοντας πίσω ένα όμορφο αποτέλεσμα που υπόσχεται διάρκεια στο χρόνο.

 

espa-2014_2020