ΕΦΑΡΜΟΣΤΕ ΑΝΤΙΡΡΥΠΑΝΤΙΚΑ ΧΡΩΜΑΤΑ

Αντιρρυπαντικάχρώματα

Τα αντιρρυπαντικά χρώματα ή αλλιώς τα υφαλοχρώματα, γνωστά και ως μουράβιες κατασκευάστηκαν για να προστατεύουν τις γάστρες των σκαφών από τη ρύπανση. Λόγω της επίπτωσής τους στο περιβάλλον, αυτά τα χρώματα τραβάνε την προσοχή των ιδιοκτητών σκαφών και των περιβαλλοντικών οργαώσεων. Ανάμεσα στην προστασία της γάστρας και τη μόλυνση του περιβάλλοντος, πρέπει να γίνει μία εμπεριστατωμένη ανάλυση για το πραγματικό όφελος και το πραγματικό ρίσκο για τη χρήση υφαλοχρωμάτων.

Γιατί χρησιμοποιούμε αντιρρυπαντικά χρώματα;

Όταν ένα σκάφος βγαίνει από το νερό, η γάστρα θα υποστεί βακτηριολογικές επιθέσεις μετά από λίγα μόλις λεπτά. Μετά από μία εβδομάδα, θα υπάρχει αποικία βακτηρίων η οποία θα δημιουργήσει ιδανική επιφάνεια για την εμφάνιση και την ανάπτυξη των πρώτων οστράκων και άλγη. Η γάστρα πρέπει να έχει συντηρηθεί σωστά και είναι σε καλή κατάσταση για λόγους ασφαλείας, έτσι ώστε να μην προσκολλιούνται φύκια και όστρακα, τα οποία επεμβαίνουν αρνητικά στη σταθερότητα και την ευελιξία του σκάφους. Στα εμπορικά πλοία, έχει προσδιοριστεί ότι αυτή η μεταβλητή σταθερότητας και ευελιξίας (sea-dragrate) που έχει προκληθεί από τη βρόμικη γάστρα μπορεί να αυξηθεί από 30% έως 80%.

Τα υφαλοχρώματα είναι κατασκευασμένα για να βελτιώνουν την υδρολίσθηση με αποτέλεσμα την χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων. Τέλος, είναι περιβαλλοντική υποχρέωση να εμποδίζεται η ανάπτυξη χωροκατακτητικών ειδών σε διαφορετικά οικοσυστήματα.

Σήμερα κάθε κατασκευαστής αντιρρυπαντικών χρωμάτων πρέπει να δηλώνει τα προϊόντα του στις αντίστοιχες αρχές. Από το 2016, αυτές οι εταιρείες υποβάλλουν τις φόρμουλές τους και τις μελέτες τους για να τους αναγγελθεί διαφημιστική άδεια στην Ευρώπη. Είναι σημαντικό να ειπωθεί ότι ο χαλκός και τα παράγωγά του είναι ενεργές ουσίες και είναι ένα κεφάλαιο ζωτικής σημασίας του Ευρωπαϊκού κανονισμού για τα βιοκτόνα. Παρόλο που ο χαλκός είναι ένα φυσικό στοιχείο, παραμένει βλαβερό για το περιβάλλον. Το άρθρο R522-39 του περιβαντολογικού κώδικα δηλώνει ότι: «Οι διαφημίσεις για βιοκτόνα δεν αναφέρονται στο προϊόν με τρόπο παραπλανητικό όσον αφορά τους κινδύνους από το προϊόν για την ανθρώπινη υγεία, την υγεία των ζώων ή το περιβάλλον ή την αποτελεσματικότητά του. Σε κάθε περίπτωση, η διαφήμιση ενός βιοκτόνου δεν αναφέρει «βιοκτόνο χαμηλού κινδύνου», «μη τοξικό», «ακίνδυνο», «φυσικό», «φιλικό προς το περιβάλλον», «φιλικό προς τα ζώα» ή οποιαδήποτε παρόμοια ένδειξη.

Απαγορεύεται αυστηρά η προώθηση ενός «βιολογικού» ή «οικολογικού» αντιρρυπαντικού στην αγορά.

Ποιες είναι οι εναλλακτικές επιλογές για το μέλλον?

Δυστυχώς, δεν υπάρχει κάποιο εναλλακτικό προϊόν ή τεχνική εναλλακτική στην αγορά με φτηνότερο κόστος και πιο αποτελεσματικό από το υφαλόχρωμα, αυτή τη στιγμή. Όμως, αυτό είναι μία ηθική υποχρέωση για τη Nautix, να το επιτύχει ερευνώντας συνεχώς. Έτσι, προγράμματα όπως “Paint clean”, “Eco paint” και “BioPainTrop”, τα οποία έχουν στηριχθεί από την ομάδα “Pôle Mer Bretagne” προχωρούν στην κατασκευή υφαλοχρωμάτων χωρίς βιοκτόνα. Μεσοπρόθεσμα, το νομοθετικό σώμα σίγουρα θα αναγκάσει τους παραγωγούς να θέσει όρια στον αριθμό ενσωμάτωσης ενεργών ουσιών στα χρώματά τους. Βραχυπρόθεσμα, κάθε ιδιοκτήτης σκάφους θα πρέπει να παίρνει την ευθύνη και να υποβάλλεται σε κανόνες βασισμένους στη χρήση του σκάφους τους:

  • Να προτιμάται σκληρή μουράβια αντί για αυτοκαθαριζόμενη.
  • Να προσαρμόζονται οι ποσότητες ανάλογα με τις περιοχές πλεύσης.
  • Αν το σκάφος δεν πλέει για περισσότερο από 3 μήνες ανά χρόνο, να προτείνεται το πέρασμα ενός στρώματος υφαλοχρώματος. Για προστασία ενός χρόνου, να εφαρμόζονται 2 παχιά χέρια υφαλοχρώματος.
  • Να αποφεύγονται προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε χαλκό.
  • Να χρησιμοποιούνται ειδικοί χώροι για βαφές σκαφών.
  • Μην προσθέτετε άλλα συστατικά στα αντιρρυπαντικά χρώματα (απαγορεύεται αυστηρά και διώκεται από το νόμο).

espa-2014_2020